Większość osób postrzega samoloty jak te zawsze będące na czas. Jednak osoby, które dużo i często latają wiedzą, że opóźnienia lotów zdarzają się bardzo często. Co więcej, równie częstą praktyka są odwołane loty. Przyczyn tego stanu rzeczy może być bardzo wiele, np. zła pogoda. Pasażerowie, których lot się opóźnił lub został odwołany, mogą jednak ubiegać się o odszkodowanie. Rekompensata za spóźniony lot wynosi nawet do 600 euro. Nie wiele osób wie jednak, jak ubiegać się o takie odszkodowanie od linii lotniczych oraz kiedy ona przysługuje. Zobacz, jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot.

Jakie odszkodowanie przysługuje za odwołany lot?

Kupując bilet lotniczy, zawiera się umowę, której przedmiotem jest usługa transportowa. Linie lotnicze zobowiązują się dostarczyć pasażera do miejsca docelowego. Jeśli się  tego nie wywiążą, powinny mu ten fakt wynagrodzić. Wynagrodzeniem tych jest odszkodowanie, może ono zostać wypłacone w ramach:

  • Zwrotu kosztów za bilet lotniczy – zwrot kosztów następuje w całości lub tylko w części i obejmuje tą cześć podroży, która nie doszła do skutku lub okazała się bezcelowa dla pasażera, np. nie zdążył on na inny lot przesiadkowy lub spotkanie;
  • Zmiana planu podróży – jako rekompensatę linie lotnicze mogą zaproponować także zmianę planu podróży, obejmuje ona lot w to samo miejsce w innym terminie zaakceptowanym przez pasażera lub lot w to samo miejsce na podobnych warunkach w możliwie jak najszybszym czasie.

O zwrot kosztów biletu lotniczego można ubiegać się, jeśli opóźnienie lotu przekroczyło 5 godzin oraz w przypadku, gdy na miejsce docelowe dotarło się zbyt późno by zrealizować swoje plany.

Obowiązki linii lotniczych w przypadku opóźnionego lotu?

W przypadku, gdy lot jest opóźniony, linie lotnicze mają obowiązek zaopiekować się pasażerami. W ramach tej opieki muszą zorganizować bezpłatne posiłki i napoje proporcjonalne do czasu opóźnienia samolotu. Jeśli linie lotnicze nie zapewnia tego, warto gromadzić rachunki związane z zakupem napojów i jedzeniem, by później mieć podstawie do zwrotu kosztów. Jeśli na połączenie oczekuje co najmniej dobę, linie lotnicze powinny zapewnić nocleg w hotelu oraz transport na trasie lotnisko-hotel. Czasem linie lotnicze zapewniają te usługi, od razu za nie płacąc, ale zdarza się też, że pasażerowie muszą o nocleg postarać się we własnym zakresie i dopiero potem zostanie im zwrócony poniesiony koszt. Linie lotnicze powinny także zapewnić  2 bezpłatne połączenia z wybranymi osobami, które np. chce się poinformować o opóźnieniu lotu.

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od jego długości. Przy wypłacie rekompensat obowiązuje ścisłe podziały. Dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometra przysługuje odszkodowanie w wysokości 400 euro. W przypadku lotów w obrębie Unii Europejskiej powyższej 1 500 kilometrów i nieprzekraczających 3 500 kilometrów pasażer może otrzymać odszkodowanie w wysokości 400 euro. W przypadku wszystkich pozostałych odszkodowanie za opóźniony lot wynosi 600 euro. Wypłacane sumy będę o połowę niższe, jeśli przewoźnik zaproponuje pasażerów inny lot, w którym czas przybycia do miejsca docelowego nie będzie różnił się od tego pierwotnego.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot, należy wypełnić odpowiedni wniosek. Taki można pobrać ze strony przewoźnika lub skorzystać z unijnego wzoru skargi związanego z prawami pasażera. Wypełniony formularz należy przesłać do przewoźnika. Na odpowiedź ma on 30 dni. Jeśli w tym czasie odpowiedź nie nadejdzie, można skontaktować się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i tam dochodzić swoich praw. Ostateczną drogą jest ta sądowa.

Kiedy nie przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lot?

Nie zawsze opóźniony lot czy odwołany będzie oznaczał wypłatę odszkodowania przez linę lotniczą. Nie należy się ono, jeśli podróżujący o opóźnieniu/odwołaniu został powiadomiony co najmniej 2 tygodnie przed datą podróży lub przewodnik zaproponował mu optymalne warunki podróży, najbardziej zbliżone do tych pierwotnych. Odszkodowanie nie należy się również wtedy, gdy po zaakceptowaniu nowego planu podróży z miejsca startu wyruszy się maksymalnie dwie godziny później, niż obejmował to początku plan i dotrze 4 godziny później, niż pierwotnie się zakładało. Z wypłacenia odszkodowania zwalniają również czynniki zewnętrzne, którym przewoźnik nie może zapobiec i ich przewidzieć. Mowa tu o warunkach pogodowych, strajkach czy sytuacji politycznej w danym kraju.

 

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ